Lideke Wery Educational Institute

Sponsor project Lideke Wery Foundation

Sinds 2013 sponsort Kiwanis Zeist-Kromme Rijn de  Lideke Wery Stichting.  Deze Stichting is opgericht ter herinnering aan Lideke Wery en heeft als doel om jonge mensen in Sri Lanka op te leiden op het gebied van Engels en IT. Lideke Weryis is in Thailand tijdens haar huwelijksreis omgekomen als gevolg van de tsunami in 2014. Zij werkte toen bij Ebbinge & Company, dat een adviesbureau is op het gebied van human capital vraagstukken. Eén van haar grote passies was het samenwerken met en het ontwikkelen van andere mensen. Ter nagedachtenis aan Lideke hebben haar man en haar collega’s een foundation opgezet om een stukje bij de dragen in de herontwikkeling van het door de Tsunami getroffen gebied.

Het Lideke Wery Educational Institute is het resultaat. Het instituut bestaat nu al meer dan vijf jaar en heeft meer dan duizend kansarme jongeren in het Zuiden van Sri Lanka opgeleid. De school heeft een headmaster en vier leraren die het onderwijs verzorgen. De ter plaatse gevestigde Nederlandse projectleider houdt op vrijwillige basis een oogje in het zeil en bij toerbeurt is er op het Instituut een Nederlandse student die gedurende vier maanden pro deo als project coördinator optreedt en meehelpt om het Instituut verder te ontwikkelen.

1 Studenten en docenten bij uitreiking van de City and Guilds certificaten.

Plaatselijke studenten kiezen bewust voor het Lideke Wery Instituut. Er wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven, is veel aandacht voor de individuele student en wanneer  ze de examens met een positief resultaat halen, ontvangen zij een internationaal erkend certificaat (City&Guilds).

De student coördinator produceert elke drie maanden aan het einde van zijn of haar termijn een rapport waarmee de Kiwanis Zeist - Kromme Rijn  van de vorderingen van de studenten en het reilen en zeilen van het Instituut op de hoogte worden gehouden. Ook ontvangen zij een financieel jaarverslag waarin transparant verantwoording wordt afgelegd van de uit sponsorgelden verkregen bestedingen.

De Kiwanis zijn attent gemaakt op de behoefte aan sponsoring door Kiwani Jan van ’t Hoff na een bezoek in 2013 aan zijn dochter Irene in Sri Lanka die daar toen als coördinator optrad. Het mooie doel van het Instituut en de motivatie van jonge mensen om daar te helpen was voldoende argument voor de Kiwanis Zeist Kromme Rijn om gedurende drie jaar een bedrag van 2.500 EURO ter per jaar beschikking te stellen.